Project 1 - Artcadia leerjaar 2
Ons eerste project van het 2de Schooljaar is Artcadia. het project gaat over de wereld/ het leven in 2080, hoe leven de mensen daar eigenlijk? Met het team kozen we van de 4 thema's (milieu en ruimte, water, mobiliteit en gebouwen) eentje uit, wij kozen milieu en ruimte. We moesten ook een onderzoeksvraag kiezen en van die onderzoeksvragen hebben we 4 deelvragen gemaakt en uitgeschreven. Samen hebben we ook gebrainstormd, iedereen schreef op een post-it een idee en vervolgens maakten we een top 3. Op de eerste plaats stond de prullenbak met een QR code, als je je afval in de prullenbak gooit kan je er punten mee krijgen, zodra je de QR code op de prullenbak scant kan je de punten ontvangen in de app die je hebt verdient. met dit idee gingen we aan de slag, we maakten een spuugmodel, hebben het idee getekend en hebben we een echte prototype gebouwd. Op ons website kan je meer zien over ons prototype en ons project,.
spuugmodel
hier kun je ons spuugmodel zien. hoe werkt het? als je bijvoorbeeld een chips zakje wil weggooien dan scan je eerste de qr code met je telefoon zodat het systeem weet dat je iets gaat weggooien. na dat je iets weggooit komt er een smile te staan rechts boven om te bevestigen dat je iets heb weggegooid. na dat je dat allemaal heb gedaan word bijvoorbeeld een kortings code gestuurd naar je app op je telefoon als beloning.
Waarom doen we dit? om te voorkomen dat mensen hun afval op straat gooien maar gewoon netjes in de prullenbak.
P.O.P
P.O.P Amir
Formulier POP (persoonlijk ontwikkelplan)
Dit formulier helpt je om een plan van aanpak op te stellen voor het ontwikkelen van de gekozen vaardigheden voor dit project: je leerdoelen. Daarbij kun je met behulp van dit formulier tussentijds en na afloop reflecteren op je leerproces. We gebruiken hiervoor het concept SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.
Leerling- en project informatie
Naam: Amir el mourabit
Team: 2
Project: Artcadia
Startdatum project: 29 Augustus 2022
Einddatum project: December 2022
SMART leerdoelen (opstellen bij start project)
Specifiek leerdoel voor dit project: Projectmatig, besluitvaardigheid, Ik neem beslissingen als ik niet met iemand kan overleggen. Welke vaardigheden?
Welke vaardigheden?
(2 leerdoelen per project)
Noteer hierbij uit de competentiemonitor, per leerdoel:
Comp.-cluster = projectmatig
Competentie = plannen en organiseren
Leerdoel = Ik werk ordelijk en systematisch volgens het door mij of mijn team opgestelde plan van aanpak. Antw: Nee, wat ga ik daar aan doen? meer cominiceren en strakker werken
Meetbare resultaten
(2 tot 5 resultaten per leerdoel)
Acceptabel? ja
Is het leerdoel uitdagend? Biedt het mogelijkheid tot ontwikkeling? Ik ga meer proberen serieuze
Realistisch? het is zeker uitdagend en bied ontwikkeling
Geef voor minimaal één teamgenoot aan hoe hij/zij je gaat helpen bij het werken aan dit leerdoel
teamlid: Selin geeft me taken
teamlid: oumaima helpt me met het ordelijk aanpakken ervan
teamlid: rayan herrinerd mij er steeds aan om het serieus te doen
Evt. overige opmerking:
Tijdgebonden: deadlines specifiek voor het POP (o.a. evaluatiemomenten)
De volgende tabel gebruik je voor je tussen-evaluatie, halverwege je project
Tussenevaluatiemoment
Datum tussen-evaluatie moment
Wat zijn de vorderingen tot nu toe?
(Specifiek + meetbaar)
Welke obstakels ben je tegengekomen?
Antw: soms echt geen zin hebben
Wat heb je daar van geleerd?
Antw: toch serieus te doen en door gaan
Hoe ga je nu verder?
Antw: met doorzettingsvermogen
De volgende tabel gebruik je voor de eindevaluatie.
Eindevaluatie project
Datum eindevaluatie
Wat zijn de meetbare resultaten wat betreft je leerdoelen?
Blik terug op hoe je aan je leerdoelen hebt gewerkt. Kies voor minimaal één van je leerdoelen een situatie uit waarvan je veel hebt geleerd en reflecteer hierop met behulp van de STARR methode:
(Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectiea)
Wat was hierbij de rol van je teamgenoten?
mij stimuleren en pushen
Wat betekent dit voor het volgende project?
een betere aanpak
Aan welke leerdoelen wil je gaan werken?
Cominicatie, doorwerken, en structuur van bijv een mindmap maken
De drie proefjes
met een groepje van 4 hebben we allemaal proefjes gedaan. met een tweetal moest je in een bestand opschrijven wat je allemaal geleerd hebt en wat je gedaan hebt (bestand staat onderin). wij hebben voor de opdrachten dansende krenten en wat zwaar is komt boven gekozen. Bij het proefje dansende krenten stop je 500 ml water en 500 ml azijn in de kom en een eetlepel soda, vervolgens leg je 10 krenten in de kom en kijk je wat er gebeurd met de krenten. bij het proefje wat zwaar is komt boven stop je in een literglas 1/3 liter groene erwten en 25 pasta stukjes. je schud de literglas dan 5x en kijk je wat er gebeurd is met de pasta stukjes, daarna schud je het literglas 10x en kijk je nu wat er is gebeurd met de pasta
proefjes bestand van dansende krenten:
Waarnemende handen (hier onder)
mail naar de opdrachtgever
de Wensen van de opdrachtgever
Gesprek met de opdrachtgever
bellen
Ik begon met het vragen of ik gelegen belde en legde uit met wie ik in het groepje zat en waar het over ging, hoe oud mijn teamgenoten waren en wat hun namen waren. De opdrachtgever was mijn broer dus het was niet heel moeilijk om hem over te halen. Dus ging hij ermee akkoord en gaf bij dat belletje al veel info erover. Tot nu toe heeft hij ons goed geholpen en alle vragen beantwoordt.
project 2 (team 07)
de opdracht
De opdrachtgever is een bedrijf, stichting of ondernemer die een website wil laten ontwerpen of verbeteren. Je team beslist zelf welke opdrachtgever het gaat worden en deze gaan jullie zelf benaderen.
Deze opdrachtgever geeft de webdesigners de opdracht om een prototype, een kant en klaar websiteontwerp, te maken die eigenlijk alleen nog online hoeft te worden gezet. De ontwerpen zullen kritisch worden bestudeerd. Na goedkeuring van de opdrachtgever kan de website online gezet worden.
de link van onze website (nog niet klaar)
compentitiemonitor
netwerkanalyse project 2
(ik bedoel met mindmap netwerkanalyse en de link werkt op een of ander manier niet terwijl ik hem wel heb gemaakt en eerder aan u hebt laten zien)